Ahimsa
2010.01.04. 21:52
Az első jáma. Mit értünk alatta?
Himsa (ejtsd: himszá) erőszakot jelent, ahimsa (ejtsd: áhimszá) erőszak-nélküliséget, nem ártást. Aki a spiritualitás ösvényére lép, el kell gondolkodnia, melyik „oldalra” is áll…
Az erőszak nem fér össze a spiritualitással, a lelkiséggel. S az erőszak jelen van a mindennapjainkban. Erőszak a gyerekek, a felnőttek között. Háborúk, tüntetések. Erőszak szavakkal, tettekkel…
Mintha az emberiség élvezné az állandó erőszakot és az ebből származó szenvedést…
Az ahimsa, a „nemártás” egy nemes tulajdonság, melyet magunkévá tehetünk, mely bearanyozhatja az életünket. Ha egy ember megpróbál az ahimsa elvei szerint élni, nem állandó versenyként, rivalizálásként éli meg az életet.
Nem ártani azt jelenti: úgy élni a világban, hogy ne okozzunk senkinek sem szenvedést. Ne harcoljunk, ne küzdjünk állandóan, ne öljünk és ne gyilkoljunk. Erőszakmentesen élni azt is jelenti, hogy nem ártunk… saját magunknak sem. Aki nem akar ártani magának, meggondolja, mit egyen, mit igyon, hogyan közlekedjen, hogyan éljen…
Ahimsa – „nem ártás”
- az emberekhez és szituációkhoz való tudatos és tudatalatti pozitív hozzáállással, megértéssel és segíteni akarással
- egy elv, amely nem engedi, hogy külső és belső gondolat, impulzus valakinek vagy valaminek a bántására ösztönözzön: akár tettel, szóval vagy gondolattal.
- Így az ahimsza belsőnk tiltakozó álláspontja a rosszindulat, a bosszú, a bántani akarás ellen. Ez nem jelenti a jogtalanság szótlan tűrését, a fatalizmust és a nem bántást ab absurdum. Az abszolút nem bántás lehetetlenné tenné bármilyen élő szervezet élelmiszerként való fogyasztását. A jóga kihangsúlyozza, hogy az embernek minimálisra kell csökkentenie azt az ártalmat, melyet magasabb és alacsonyabbrendű élőlényeknek okoz azáltal, hogy kioltja az életüket. Ezt úgy éri el, hogy egyszerű, növényi eredetű élelmet fogyaszt. Ehhez viszont sok belső erővel kell rendelkeznie.
-
Az ahimszával nem ellentétes a szigor sem, amivel segítünk gyermekeinknek, munkatársainknak a fejlődésben. Ez azonban jóindulatból kell, hogy fakadjon.
A jógi a hús fogyasztását a természet szempontjából túl nagy áldozatnak tartja, ezért táplálkozik vegetáriánusan.
A jóga azt mondja, aki másnak árt, az magának árt.
(Timcsák Gáza: Jóga I.)
Az ember újjászületéséhez, isteni természetének újra felfedezéséhez vezetőúton az első
lépcsőfok saját, durva természetének, embertelenségének megváltoztatása. A bölcsek
megalkották a leghatékonyabb módszert, mely gyökeréig eltávolítja a durvaságot,
kegyetlenséget az ember tulajdonságai közül.
Ahimsát gyakorolni, egyet jelent a bennünk lévőszeretet kiterjesztésével. Az Ahimsa
egyetemes, tiszta szeretet. Ahol szeretet van, ott megtalálod az Ahimsát, ahol megvalósult
az Ahimsa, szeretetet és önzetlen szolgálatot találsz. Régi korok szentjei, kulturális
környezettől, vallási hovatartozástól függetlenül egybehangzóan közvetítették a szeretet, és
az önös érdektől mentes szolgálat üzenetét. A napi életben és tevékenységekben
megmutatkozó Ahimsa a tökéletes lélek legnemesebb jellemvonása. Az Ahimsa
megszakítás nélküli békét, és boldogságot hoz az életünk be. Az ember oly módon tehet
szert erre a békességre, hogy nem árt, nem bánt más élőlényt.
A „nem-ártás”-ban bennfoglaltatik az élet tisztelete, de tartalma ennél mélyebb. Teljes
önmegtartóztatást jelent attól, hogy akármilyen fájdalmat, sérelmet okozzunk élőlénynek
gondolatban, szóban vagy tettekben. Ártalmatlan elmét, szájat és kezet jelent, az elme olyan
irányú tudatos fejlesztését, ahol a gyűlöletet leváltja a szeretet. Az Ahimsa őszinte lemondás,
megbocsájtás, spirituális erőés hatalom.
A hétköznapi ember azt gondolja, hogy az Ahimsa egyenlőazzal, hogy fizikailag nem
bántalmaz más élőlényt. Ezen túlmenően azonban Ahimsát sértünk akkor is, ha lenézünk
egy másik embert, ok nélkül ellenszenvet érzünk, előítélettel vagyunk mások iránt, gyalázunk
vagy rágalmazunk valakit, gyűlöletet érzünk valaki iránt, vagy tönkreteszünk egy másik
embert.
Minden durva, goromba beszéd Himsa (erőszak, ártás).
Bántóan, türelmetlenül szólni családtagjainhoz, embertársainkhoz Himsa.
Mások érzését megsérteni taglejtéssel, kézmozdulattal, szóhasználattal, hangnemmel és barátságtalan szavakkal Himsa.
Nyilvánosan megalázni valakit, vagy szándékosan udvariatlannak lenni megmagyarázhatatlan Himsa.
Egyetérteni, közömbösen szemlélni mások durva tetteit közvetett Himsa.
Elmulasztani, elutasítani mások fájdalmának, kínjainak enyhítését Himsa.
Kerüld el a durvaság, az erőszak minden formáját,legyen az közvetett vagy közvetlen, pozitív vagy negatív, azonnali vagy késleltetett!
Ha az Ahimsát gyakorlod, készülj arra, hogy kritizálni fognak, helytelenítik majd a
viselkedésed, sértések, támadások érnek. Az Ahimsa hősies bátorság, csak félelemtől
mentes érheti el. Az erőszak-menteséget gyenge nem gyakorolhatja. Olyan ember, aki
rettenetesen fél a haláltól, és nincs benne elegendőerőés kitartás az ellenálláshoz, nem jut
eredményre. Az Ahimsa a jellem értékmérője.
Amikor a gyűlölettel, a bosszúállással kapcsolatos gondolataid támadnak, próbáld elsőként a
tested és a beszéded irányítani. Ne mondj ki durva, kritizáló szavakat. Ne bánts meg
másokat.
Ha ezt tudatosan és sikeresen gyakorlod néhány hónapon át, a negatív
gondolataid nem tudnak kifelé megmutatkozni, és hamvaikba halnak. Rendkívül nehéz
ezeket a gondolatokat ellenőrzés alatt tartani anélkül, hogy folyamatosan kontrollálnád a
tested és a beszéded. Mondd ki reggelente néhányszor fennhangon: „Ma szavaimmal nem
fogok megbántani senkit sem” Lehet, hogy százszor is elvéted. Nem számít! Lassan
felülkerekedsz. Ellenőrizd szavaid lendületét.
(Gondolatok Szvámi Sivanandától a Bliss divine címőkönyvbıl)
|