Jámák és nijámák rövid összefoglalása
2011.11.13. 18:03
Jáma és Nijáma
A nyugat fogyasztói társadalmában az első két oszlopba tartozó, javasolt szociális és személyes viselkedési módok (jáma és nijáma) megvalósítása a kelettől nagyban eltérő kulturális- és értékkülönbségek miatt a folyamat kezdetén olyan nehézségekbe ütközik amelyek miatt nagyon nehezen realizálhatóak.
Éppen ezért nyugaton a nyolcoszlopú jógát a harmadik oszloppal, a fizikai testhelyzetekkel (asana) kezdjük, az első két oszlop elemei pedig az integrált gyakorlás hatására fokozatosan teremtődnek meg. Fentiek könnyebb megértése végett az alábbiakban található a jámák és nijámák rövid felsorolása.
Jamá-k
Ahimsza: erőszakmentesség, ne árts (se gondolatban, se szóban, se tettben), se másnak se önmagadnak(!), ne manipulálj másokat (se fizikailag, se lélekben), ne bántsd meg mások érzéseit (előbbiek viszont nem jelentik h ne védd meg az életedet ha azt veszély fenyegeti!)
Szatja: igazság, (tartózkodj a hazugságtól); formái: igazmondás, egyöntetűség (hitelesség!), önuralom, féltékenységtől való mentesség, irigységtől való mentesség, megbocsátás, szerénység, megbízhatóság, jótékonyság, önzetlen emberszeretet (közösségi szellem!), önfegyelem, együttérző figyelmesség
Asztéja: becsületesség (tartózkodj a lopástól); ne vágyd meg más tulajdonát
Brahmacsarja: tudatos önkotrollal élni (tarózkodj az érzéki élvezetektől); szabadnak lenni az alacsonyabb tudat ösztönzéseinek kielégítéséből származó élményektől (evés-ivás, alvás, félelem, szexualitás); ezek közül a szexualitás a legerősebb ösztönző energia (ld: cölibátus!), de a tudatos kontroll nem jelenthet elfojtást (inkább én vagy ego és birtoklámmentességet a szexben is, a szív szándékának tisztasága a lényeg)
Aparigraha: birtokvány vagy ragaszkodás nélküliség, mohóságtól és sóvárgástól való szabadság, függéstől való szabadság
Nijámá-k
Saucsa: tisztaság (külső és belső!), cselekedetek tisztasága, tudat tisztasága
Szantósa: megelégedettség, megnyugvás, elfogadás, (a jelenben, az itt és mostban való létezés, nem mélázunk a múlton és nem aggódunk a jövő miatt), elfogadni akik és amik vagyunk
Tapaszja: egyszerűség, mértékletesség (fizikai testé, beszédés és kommunikációé, tudaté), fegyelmezettség
Szvádhjája: önismeret (az aktuális lét megtapasztalása), a szívünkkel látni
Ishvára pranidhána: Istennek való önátadás, igaz hit, megélni Istent, saját sorsunk elfogadása
http://hathajoga.blogspot.com/2007/02/jma-s-nijma.html
|