Gyermekkortól a serdülőkorig
2013.01.19. 15:47
életfeladatok és nevelői lehetőségek
Gyermekkortól a serdülőkorig
A 7-8 éves gyermek értelemvilága nyitott, nagy tudásvágy, erős tárgyi érdeklődés jellemzi. Minden érdekli, ami igazi. A tárgyi világot megismerés révén sajátjává teszi és otthonosan mozog benne. Tér és tárgybecslése pontatlan és igen általános. Szívesen fogadja a vezetést, utasítást. Sokat beszél, szeret csevegni: ilyenkor ellenőrzi a világról, emberekről szerzett tapasztalatait. Igazából még nem közösségben gondolkozik, alkalmi pajtásokkal is jól megvan. Barátkozása nem tartós. Kedvenc játékai az ismétlős, sokmozgásos, egyszerű játékok. A szabályok változhatnak. Szeret utánozni, színjátékot játszani.
Főbb jellemzői:
Érzelmi élete kiegyensúlyozott. Alaphangulata a harsány vidámság.
Kapcsolatban van saját lényegével, nem akar megfelelni senkinek
Lehetőségek özöne, megújulás, életöröm élvezete
Játékosság, lelkesedés
Egyéniségkeresés
Nevelői lehetőségek:
Tények ismertetése: ki hol mit csinál. Első fontos kreatív korszak: szándékos célhoz ragaszkodás, szorgalom, lelkesedés (házi feladatok).
A 9-10 éves értelmi világa nagyon gazdag. Intellektuális beállítottságú. Élvezi a tudást, nem a dicséretért tanul. Kritikai érzéke megjelenik. Csak az érdekli, ami igaz. Rendszerez, nem a sok a fontos, hanem a teljes. Figyelme többirányú, tartósabb.
Főbb jellemzői:
Dinamikus.
Kialakul a nemek szerinti elkülönülés és a hierarchia.
Kialakul az önellenőrző készség és a bűntudat. Csoportos barátkozások kora, erkölcsi értékek keresése, jó, hiteles minta követése.
Kamaszodó, serdülő lány, első vérmisztérium-menstruáció, Nővé avatás
Élet ébredése, bimbózó test
Maga ura, nem lekötelezett, függetlenségre törekvés
Belevágunk egy kalandba, kockázatot vállalunk, szűzi ártatlanságot viszünk egy új kezdeményezésbe
Kislánykor egyszerűsége egyesíthető a felnőttkori felfedezésekre való vágyakozással
10-12 éves korban válik teljesen külön a fiúk és lányok fejlődési vonala. Nehéz lekötni a figyelmüket, lányoknál ez unott közönyben mutatkozik meg. A lányok magukba zárkóznak, önmagukkal és egymással foglalkoznak, belső feszültségben élnek. Finom, személyes hangú tanítás jut el a belső világukig. Érzékenyek, sírósak, félősek. Zavarja őket a másodlagos nemi jelleg feltűnése. Érzelmi ingadozások, szélsőségek jelennek meg. Önmaga túlbecslése és lesújtó önkritika túlzásai váltogatják egymást. Elégedetlenek magukkal és környezetükkel. Dacosak, dühösek, visszautasítók. Diszharmóniában élnek egészen az első menstruációig.
Tiltakoznak a nyílt érzelmi megnyilvánulások ellen.
Nevelői lehetőségek:
Fő kérdésük: mit csinálunk MI. Fontos teendő az emlékezet foglalkoztatása, a beszéltetés. Alapvető jellemvonások felismerése.
Tudatosodás kezdete, szociális függetlenedés, konfliktus kezelés, önellenőrzés, önbecsülés. Dramatizálási igény: mások egyénisége mögé bújva a maguk belső feszültségeit tudják feloldani , saját maguk „kiadása” nélkül.
Serdülőkor főbb jellemzői:
Tízes évek végén, húszas évek elején- nők közötti kötelék
Önkifejezés különböző módozatai
Nyitott szív, nyitott elme, féktelenség, legyőzhetetlenség érzése – erős kortárs női kapcsolat
Feminista demonstrációk, egyetemi tüntetések – közös törekvések
Önzetlen nővéri segítség, jelenlét
Elfogadni a nővéreket, nőtársakat, úgy ahogy vannak
Nevelői lehetőségek:
Lényeges kielégíteni kritikai érzéküket. Vitára, állásfoglalásra nevelni őket, biztosítva a megfelelő formát és lehetőséget. Fokozatosan önállósítsuk fizikailag és szellemileg. Fontos számukra megfelelő kortársak közé kerülni. Elindíthatjuk őket az élettervezés felé.
(részlet Kornhoffer Tünde "Flower jóga" c. diploma munkájából)
|